onsdag 16 april 2014

Third opinion

Tack vare mitt utmärkta försäkringsbolag fick jag en third opinion. Nu på ett helt annat sjukhus. Det samtalet blev ganska bra.

Den här ortopeden menade att det var svårt att mäta exakt hur mycket benet är förlängt på röntgenplåten som tagits dagen efter operationen, men att det helt klart var så att det är en förlängning både i lårbenet och i bäckenet. Båda protesdelarna sitter alltså fel. Läkaren konstaterade också att benet är 2,5-3 cm för långt rent mättekniskt på utsidan. Jag har ju också problem med att benet är roterat, och det verkar också så vid en undersökning, men exakt hur protesen sitter ser man inte på den bild som är eftersom den är tagen rakt framifrån.

Jag fick en remiss till en ortopedteknisk klinik, som bygger sulor på skor, och ett löfte om att få komma tillbaka när ett år gått, alltså i oktober 2014, om det då fortfarande inte fungerar med benlängden.

Intressant var att den här läkaren menade att man inte alls skulle slå ut den protesdel som sitter i bäckenet, utan gör man en omoperation så lossar man den del som sitter i lårbenet. Det förvånade mig, för på Sophiahemmet hade de ju bara nämnt att det är delen i bäckenet som ska opereras om, men så gjorde man aldrig, enligt den här ortopeden. Jag frågade om det var inte var svårt att ta bort den när den vuxit fast, och fick svaret att det alltid gick, och "går det inte, då spräcker man lårbenet och sätter sen ihop det igen". Jag som är livrädd för operationer och smärta och våldsamma ingrepp blev helt darrig. Att jag överhuvudtaget utsätter mig för att ens prata om sådana här saker...

Jag som har en viss konspiratoriskt läggning när det gäller Sohiahemmet, undrar om ortopederna där redan visste att det är delen i bäckenet som sitter mest fel, och att det var därför de föreslog den metoden, när det tydligen inte alls är förstahandsvalet. Sak samma, jag måste bara lägga dem bakom mig, och försöka få mitt liv med ett 3 cm för långt ben att fungera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar