onsdag 16 april 2014

Second opinion, del 2, samt outning av två usla ortopeder

Läkaren, den som jobbade på samma klinik som den opererande läkaren och ändå tyckte sig lämpa sig bra för att göra en second opinion, hörde inte av sig. Själv mådde jag jättedåligt över alltihop och orkade inte ta tag i saken, förrän en hel månad gått. Då ringde jag försäkringsbolaget, som ringde honom, som dagen efter ringde mig och sa ungefär så här:

"Nja, nu är det ju så här att ditt ben är bara 5 mm förlängt och nu har det gått så lång tid att allt vuxit fast, så om vi går in och slår loss protesdelen som sitter i bäckenet, så är det stor risk att det inte blir bra, så vi har beslutat att inte rekommendera en omoperation."

Jag fick ett utbrott. För plötsligt var vi tillbaka i förnekelsen 5 mm. Efter lite tjafsande gav han med sig igen om att det då kanske var 15 mm eller så. Men vi är ju rätt många vid det här laget som nu vet att det är närmare 3 cm.

 Det blev verkligen inget bra samtal. En svaghet jag har - jag tål inte när folk ljuger mig rakt upp i ansiktet.

Mitt försäkringsbolag är dock bra. Jag ringde dit någon vecka senare. De var inte så förvånade och jag kände att jag fick stöd i min teori att de här två ortopederna höll varandra om ryggen. Så de föreslog själva att jag skulle få träffa en tredje ortoped.

Så nu är jag färdig med Sophiahemmets ortopediklinik Ortopediskt Center. Per Hamberg som opererade mig första gången med utmärkt resultat, men som var trött eller full eller bara helt otillåtet klantig under den andra operationen, kommer jag inte att träffa igen. Inte heller hans kollega Björn Skytting som tyckte att det var en god idé att åtminstone försöka lura i mig att benet bara är förlängt med 5 mm. Hur oseriöst som helst, och ett helt fruktansvärt bemötande av en patient som gått från invaliditet 1 orsakad av artros, till invaliditet 2 - halt resten av livet - och detta orsakat av rent slarv under en rutinoperation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar