onsdag 1 januari 2014

Två månader och en vecka efter operationen

Mitt opererade ben är för långt.

Tre gånger frågade ortopeden om benlängden, hur jag ville ha den. Alla tre gångerna svarade jag: Det är perfekt nu! Han lovade alla tre gångerna att göra så gott han kunde, och efter operationen sa han: "Nu är det i alla fall inte längre!" Men det är det. Jag vet inte exakt hur mycket men det kan vara flera centimeter. En väninna som jag inte träffat sedan före operationen utbrast direkt jag klev in i hennes hall: "Men gud! Det är ju för långt!!". Sjukgymnasten såg det också. Jag kan inte stå på båda benen samtidigt, för så mycket kan jag inte vicka bäckenet. Inte, inte, inte roligt.

Själva läkningen går dock bra. Jag går ganska bra utan kryckor och kan gå ganska långt. Har inte alls ont, utom när jag överansträngt mig, då skär det som en kniv i höften ner i benet, och då är det två kryckor som gäller resten av dagen. Jag måste erkänna att jag gärna överanstränger mig lite grann, i hopp om att protesen ska "sätta sig" och åka ner en liten bit till i benet. Jag vet att ortopeden sa att det kunde hända förra gången, då protesen ju inte växte fast som den skulle. Men nu har den kanske växt fast redan, vad vet jag.

Jag har återbesök hos ortopeden i mitten av januari. Jag tror inte att jag får något gehör för min klagan om benlängden, för jag vet att ortopederna viftar bort problemet med ett "då sätter man bara in en liten klack i ena skon" men jag som haft olika benlängd innan första operationen - i över 20 år - vet att det inte hjälper ett smack. Olika långa ben medför stora problem med ryggen och mot det hjälper ingen klack i skon.

Så tråkigt om min andra operation inte blev bra. På ett sätt är det ju ändå redan nu bättre än innan. Jag sover ju gott om nätterna eftersom jag slipper smärtan, men jag är rädd att ryggproblem kommer att ersätta så snart jag börjar använda benet fullt ut.

En sak som förresten inte funkar lika bra som förra gången är rörligheten. Den blev snabbt helt ok för att kunna gå och sitta och så, men att vinkla benet så att jag får på mig strumpan är fortfarande ett elände. Det går liksom inte! Jag klarar det för det mesta utan griptång, men då måste jag ligga på sängen och det kan ta flera minuter att lyckas sätta strumpan över tårna. Märkligt.

På tisdag börjar jag jobba 50% på kontoret. Jag har fått taxiresor beviljade som Försäkringskassan betalar. Försäkringskassan har precis som förra gången skött mitt ärende ypperligt. En egen kontaktperson, som är lätt att få tag i, och som hjälper till med allt. Allt har gått snabbt och blivit rätt. En ros till dem!

6 kommentarer:

  1. oj vad tråkigt att du har fått ett ben längre! som du nämnt i ditt inlägg kommer du få ont i ryggen! Fy vad tråkigt!

    SvaraRadera
  2. Hej igen! Skönt att höra att läkningen verkar gå bra och att du inte har ont. Låter dock inte så kul med längden på benet men förhoppningsvis löser det sig. Mitt opererade ben va ett par cm kortare än det andra innan operationen men nu är det tvärtom för mig. Så jag hoppas att båda benen blir lika långa efter min andra operation.
    Fick förresten två smärtfria dagar där jag kunde belasta höften fullt ut utan kryckor vilket ju var väldigt skönt, dock så va det ju inte allt för kul när smärtan var tillbaks. Jag hoppas bara att det är som höften blir överansträngd lätt och att det inte ska hålla på så här och komma och gå. Man blir ju väldigt orolig när man känner smärtan i varje steg när det var det här som man vill bli av med. Men som sagt hoppas innerligt att det är något övergående. Vi är ju alla olika och är ju väldigt sällan man hör att en höftoperation skulle bli dålig.

    Lycka till med allt och god fortsättning!

    SvaraRadera
  3. hej! jag undrar om du kommer att halta eftersom ditt ena ben är längre...

    SvaraRadera
  4. Unrarv ilket sjukhus du opererades på
    Hälsning
    Gunilla Norman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt att jag missat att publicera din kommentar tidigare. Jag opererades bägge gångerna på Sophiahemmet, av Per Hamberg. Första operationen av vänster höft blev fantastiskt bra, den andra en katastrof.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera