fredag 1 november 2013

8 dagar efter operationen

Det har varit en tuff vecka. Jag förstår inte varför jag inte fick långtidsverkande smärtstillande (Oxycontin) utskrivet men i onsdags morse ringde jag direkt och fick det också direkt, plus mer av de smärtstillande som man använder vid smärtgenomslag (Oxynorm). Sakta blev jag av med de vassa smärtorna, de som jag har så svårt att klara. Kvar är molvärk och stelhet samt smärta om man rör sig fel. Jag har ont i det opererade benets knä vid belastning också. Det känns som om man går på insidan av knät - helt snett - och jag försöker hålla in benet nu och hoppas det blir bättre.

Jag har fortfarande mycket hjälp här hemma. Jag tycker att man kan klara sig själv när man kan ta upp en krycka som man tappat på golvet, och kan klara sig att förflytta sig med en krycka i ett par steg, så att man kan flytta en kopp te från bänken till bordet. Där är jag inte än, men till helgen tror jag det kan gå om det fortsätter som nu.

Idag kom hundarna tillbaka. Så härligt att ha dem igen. De hoppade mot mig, men det gick faktiskt bra eftersom jag är rätt stadig nu. Hunden Viktor är mycket fundersam över mitt sår. Han nosar försiktig och lägger bekymrat huvudet på sned och ser ut att undra vad i all sin dar som hänt mig.

Dagarna går numera bra. Det är svårt att hinna äta frukost på en sittning. Jag får ta filen först, sen lägga mig och vila en liten stund, och sen ta smörgås och te. Jag sover mycket. Kan nu ligga i en fällbar vilfåtölj så jag kan titta på tv, även om den är lite svår att komma i och ur. Jag har duschat med en mycket bra duschpall. Den är mycket stadig och bekväm och har stora hål som man kan trä ner duschhandtag och slang i så man inte tappar dem. Förbandet över såret ska hålla att duscha med, men jag tejpade ändå över plast för jag vill inte riskera att det lossnar. Förra gången lossnade det och jag fick en liten infektion i såret, och det vill jag inte riskera igen.

Jag har skickat in sjukskrivningsintyget till min arbetsgivare, som i sin tur skickar det vidare till försäkringskassan efter 14 dagar. Jag hoppas att allt med försäkringskassan går lika smidigt som förra gången.

4 kommentarer:

  1. det verkar gå framåt för dig! bra!

    SvaraRadera
  2. Härligt att det går framåt, själv gjorde jag min op i torsdag det är min andra höft och jag upplever att jag har mer ont ner mot knät denna gång, känner mig trött, men det kan ju bara bli bättre och bättre, ska nog också tejpa när jag ducsha lita inte på att förbandet sitter riktigt denna gång pga att personalen var lite stressad när dom bytte innan jag åkte hem. Trevligt att följa dig på din blogg :)

    SvaraRadera
  3. hej! jag undrar när skall man börja träna med sjukgymnasten efter att man kommit hem från operationen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert individuellt, men jag hade ju min första kontakt med sjukgymnast på sjukhuset. Av henne fick jag råd och träningsprogram för de tre första veckorna. Därefter (och när såret läkt och agrafferna är borttagna) ska jag till en sjukgymnast för gångträning och nytt träningsprogram.

      Radera