torsdag 7 november 2013

2 veckor efter operationen

Tiden fram tills nu har inte varit rolig, men nu börjar det vända!

Jag har kunnat dra ner på morfinet, och nervsmärtan i foten har lugnat sig. Den där vassa smärtan vid protesspetsen i lårbenet har också börjat tona bort.

Idag tog jag de första ordentliga stegen med bara en krycka. Det är A och O att kunna gå med en krycka när det gäller att klara sig själv. Jag kan ännu bara ta några futtiga steg, men det räcker för att kunna flytta den där kaffekoppen från bänken till bordet och för att ta fram saker ur kylskåpet.

Nätterna är kämpiga. Jag stelnar otroligt av att bara ligga i en ställning, och måste resa mig upp ungefär varannan timme för att bli av med värk och träsmak. Detta tycks vara en värk som ingen medicin rår på, jag undrar varför det är så.

Jag har jämfört lite med förra operationen, och fast det gått bättre denna gång så har det inte gått fortare att nå vissa milstolpar. Det tar kanske bara den tid det tar, oavsett upplevelsen.

Det opererade benet känns fortfarande för långt, och jag är extremt kobent. Det är dags att försöka finslipa gångträningen nu när jag faktiskt kan stödja på benet igen. Det svider ordentligt i såret, men det är ju inte så konstigt, det är ju de avskurna musklerna på utsidan av benet som man håller upp kroppen med, och de är förstås inte riktigt läkta ännu. En stor skillnad från förra gången dock: Jag har stadga på benet i sidled. Det märks tydligt när jag ligger på sängen med knäna uppdragna. Efter förra operationen hade jag ingen som helst styrsel på benet om det råkade falla inåt eller utåt, nu har jag full koll. Det var förstås nervskadan som var värre den gången, fast jag trodde då att det bara var de avskurna musklerna som inte fungerade. Jag fick ju samma nervskada nu, men lindrigare. Har ingen känsel på översidan av foten, men styrkan i benet verkar vara hyfsat okej alltså, vilket är mycket, mycket positivt.

Efter tre veckor är det dags att träffa en sjukgymnast, och jag försöker nu få fatt i samma som jag hade förra gången. Den gången blev det ju helt fel, med alldeles för hård träning, men nu vet i alla fall jag bättre, och jag gillade verkligen henne för att hon var så noggrann och faktiskt rent av petig.

Idag kommer hundarna hem igen. Så härligt! Jag längtar otroligt till när jag kan gå ut med dem igen. Har verkligen ingen aning när det kan låta sig göras. Idag ska jag dock ta första promenaden utomhus när min dotter kommer hem från skolan. Målet är konditoriet som ligger i samma hus som jag bor - en promenad på flera meter alltså! Värt en biskvi, ellerhur!

4 kommentarer:

  1. som jag redan skrev en gång väntar jag på en höftledoperation också! läste att du har fått en till nervskada blir orolig att även jag kan få den! det är ej roligt! det gör säkert jätte ont!men annars trevligt att läsa att det går frammåt för dig!

    SvaraRadera
  2. Det är otroligt så fort man glömmer. Jag opererade mig januari 2010 och kommer inte ihåg mer än att det var en första mycket otrevlig natt då jag tänkte att "nu går jag hem". Följde din och Annas blogg, ni låg cirka fyra veckor före mig, det var ett stöd att läsa och få något att jämföra mig med. Kommer ihåg att det var svårt med sömnen, ville nästan inte lägga mig på kvällen. Kunde sova gott på dagen om jag hade tur. Jag hade en rullator som jag använde för att flytta kaffet och mackan mm från köksbänk till bord och en stol med karmar på som jag kunde använda som stöd när jag reste mig. Rullatorn fick jag låna på Hjälpmedelscentralen. Jag har också fått en nervskada i bakskinkan (gluteus medius) och har fortfarande olika bra gådagar. Alltid något ont, men som sagt olika mycket. Började arbeta igen efter åtta veckor, sjukgymnastik från vecka fem. Körde bil efter åtta veckor och hade nästan glömt hur man gjorde när man startade bilen. Minnen..../Monika

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kul att läsa din och andras upplevelser här! Själv är jag en 34årig kille som opererade min ena höft för fem veckor sedan. Tycker det känns rätt ok just nu men har väldiga problem r jag försöker gå utan kryckor på den opererade höften. Vaggar som en anka och känner att jag inte vågar lita på benet. Skall träffa sjukgymnasten för första gången nu på onsdag så hoppas han kan lära mig gå på nytt. När min nyopererade höft är tillräckligt bra skall jag operera min andra höft så förhoppningsvis kommer detta ske om två månader ca. Hade varit så skönt att kunna återgå till ett lite mer normalt liv och slänga kryckorna. Ser fram mot att läsa mer om dina framsteg och andras upplevelser här!

    SvaraRadera
  4. hej Opree! jag undrar om du kan skriva lite oftare!

    SvaraRadera